Pizzabullar

(null)

Ni som följt mig ett tag har sett mig tipsat om dessa pizzabullar innan . Dem är så extremt goda och så lätt ta fram ifrån frysen när man behöver något enkelt att äta . 

Recept 

25 g jäst
2,5 dl vatten, ljummet (37°)
1 msk olja
1 tsk strösocker
2 tsk salt
2st ägg
9 dl vetemjöl

Fyllning

3 dl tomatsås 
200 g skinka, strimlad, rökt, eller kassler
150g ost, riven

Tomatsås

3st vitlök, klyftor, skalade
2 msk olivolja
400g tomater, krossade
2 tsk salt
1 tsk svartpeppar, grovmald
1 tsk basilika
1 tsk oregano
1 msk strösocker

Gör så här 

Lös upp jästen i vatten och olja. Tillsätt socker, salt, ägg och nästan allt mjöl spara lite till utbakning. Arbeta så att det blir en smidig deg.
Låt degen jäsa under duk 30 minuter medan du gör tomatsåsen.
Tomatsås: Rosta vitlöksklyftorna i oljan, låt dem bli bruna. Tillsätt krossade tomater och kryddor. Låt småkoka ca 20 minuter eller tills såsen tjocknat.
Mixa tomatblandningen med en mixerstav. Låt såsen kallna.
Sätt ugnen på 225°.
Kavla ut degen till en rektangel ca 25×50 cm och bred ut tomatsåsen över hela degen. Strö över strimlad skinka och riven ost. Rulla ihop degen och skär till 25-30 bullar. Lägg i bullformar eller på bakplåtspapper. Jäs ytterligare ca 30 minuter.
Pensla med uppvispat ägg. Grädda mitt i ugnen 12-15 minuter av ugnen.

Tagga gärna mig i bilder om ni lägger ut eller skicka till mig, så roligt att få se när ni testar mina tips . Tryck här så kommer du till instagraminlägget

Receptet är ifrån @alltommat . 

Lycka till ❤️
Allmän, Mat #pizza #pizzabullar #Skinka #kassler #tomatsås #tomat #baka #mat #vitlök #picknick #picknikmat #mellanmål #lunch #kök #bakeforeall #recept Permalink0
Till top