KARLSBADERBULLAR MED SMÖR OCH VANILJ

       (null)

Gillar man smör, socker och bullar. Då är detta något för dig. Dessa tog slut väldigt fort här hemma. Är det lite pyssel med dem men det är är värt det i slutändan 🤩

Recept 

1 pkt (50 g) kronjäst för söta degar  

2,5 dl (250 g) mjölk, fingervarm 

4 st (200 g) ägg 

250 g smör, rumstempererat 

1 tsk (6 g) salt 

1 tsk (5 g) bakpulver 

16 dl (960 g) vetemjöl

1,25 dl (175 g) vit sirap 


Fyllning 

125g mjukt smör (mjukt) 

1msk (15g) vaniljsocker 


GARNERING

25-50G smält smör 

2 dl (180 g) strösocker


Gör så här:  

1. Lös jästen i den fingervarma mjölken.

2. Blanda alla ingredienserna och mixa i maskin 3 min långsamt och 7 min snabbt, degen ska kännas smidig.   

3. Ta upp degen på bordet och forma den rund, lägg tillbaka den i bunken och täck med lite plast eller bakduk och låt vila i 30 min.

4.Kavla ut degen till en rektangel på mjölat bakbord ca 50 cm lång och 30 cm bred.

5. Bred ut det rumsvarma smöret och strö på vaniljsockret på hela degen.

6. Vik den övre kanten till den undre och skär remsor, snurra ihop remsorna till bullar eller kringlor.

7.Sätt bullarna på plåt med bakplåtspapper och låt dem jäsa under plast eller bakduk i 90-120 min.

8. Grädda bullarna på 210°C i ca 10 min.
9.Pensla de varma bullarna med smällt smör och vänd dem i strösocker.

På instagram: Tagga gärna mig i bilder om ni lägger ut eller skicka till mig, så roligt att få se när ni testar mina tips.  Direktlänk —>  @bakeforeall

Receptet är ifrån @kronjäst.  


Lycka till
❤️



Allmän, Bullar #karlsbaderbullar #bullar #bulle #vanilj #smör #baka #fika #bakeforeall #vaniljbullar #smörbullar #karlsbaderbulle #vaniljsmörbullar #kronjäst Permalink0
Till top